"מראה שחורה: חג מולד לבן" | הפולקלור המודרני של ברוקר

"מראה שחורה", סאטירת המדע הבדיוני של צ'ארלי ברוקר, נכנסה לחיינו בדצמבר 2011 והפכה כמעט מיד לאחת היצירות הטלויזיוניות החשובות של השנים האחרונות. בלא פחות מגאוניות צרופה, הצליח ברוקר להעביר באמצעות כל אחד מששת פרקי הסדרה רעיונות ותחושות שלבטח קיימים בכולנו בנוגע למקום שמקבלת טכנולוגיה בחיינו, תחושות שאולי לא הצלחנו לתרגם למילים בעצמנו, אורות אזהרה מפני מה שצופה לנו העתיד הלא רחוק.

קרוב לשנתיים לסיומה של העונה השניה של הסדרה, לפני מספר ימים חזרה "מראה שחורה" להופעת חג מולד חד-פעמית בשביל לשוב ולגרום לנו להתמודד עם הבבואה המעוותת שמשקפת את מערכת היחסים שלנו עם הטכנולוגיה. כנראה על מנת להתחבב על קהל הצופים האמריקאי, אשר זכה להיחשף לסדרה באופן חוקי על מסכיו רק בסוף 2013, הפעם הצטרף לקאסט ג'ון האם. לא אחר מדון דרייפר בכבודו ובעצמו, הגיע האם עם כישוריו השיווקיים של הפרסומאי האיקוני על מנת לשכנע אותנו שטכנולוגיה תוביל אותנו לאבדון. היש דבר יותר טוב מחג מולד מורבידי?

למודאגים: בביקורת זו אין ספויילרים לפרק

ג'ון האם, אונה צ'פלין, רייף ספאל

הפרק, כמו עונותיה הקודמות של הסדרה, מחולק גם הוא לשלושה סיפורים שונים. בניגוד לפרקים הרגילים, הפעם שלושת הסיפורים הללו נשזרים בעדינות זה בזה ויוצרים נרטיב אשר לכאורה בהחלט יכול להיקרא כאנטי-טכנולוגי, אך כזה שבעודו מציג את הסכנה הגדולה שבהתמכרותנו, גם מייצר חשק עז להגיע אל אותו עתיד לא רחוק ולראות את המפלצת הזו קמה לתחייה במלוא הדרה. למרות שכמובן הן היוצר והן רוב הצופים יטענו כי הטכנולוגיה המוצגת בסדרה כבר כולה קיימת ברמות מסוימות, לא נקבל טענה זו עד שבאפשרותנו יהיה באמת לעשות למישהו "בלוק" בחיים האמיתיים.

פונקציה זו, של לחסום אדם במציאות, הינה אחת מקווי העלילה המרכזיים אשר מובילים את הפרק החדש, אך ברוקר לא עוצר שם. רעיונות מעניינים נוספים בפרק כוללים שכפול מודעות אנושית, שעבוד לטכנולוגיה (אלוהים יודע שאת זה כולנו מכירים היטב) ושדרוג משמעותי לקונספט הנתעב של "אמנות הפיתוי" באמצעות מה שנראה כמו גרסה יותר מתוחכמת של גוגל גלאס. כל אלה סוחפים אותנו לתוך עולם פנטסטי של אפשרויות, ואז מאלצים אותנו לצפות באימה כאשר העולם המופלא הזה הופך לגיהנום. ללא ספק ברוקר במיטבו.

אחד המאפיינים המדהימים ב"מראה שחורה" אינו רק העובדה שהסדרה מצליחה לחלוטין לרתק את הצופה בזמן אמת, אלא שהיא נשארת איתו זמן רב לאחר סיומה. את הרעיונות שמציג ברוקר וההשלכות, הן התיאורתיות והן המעשיות, שמאחורי סיפוריו של ברוקר ניתן לנתח בלי סוף ולא להגיע לכדי מיצוי. באופן אירוני, כמו שמציגה הסדרה את הטכנולוגיה, כך גם היא עצמה הופכת למעין ישות עצמאית אשר מוזנת על ידי משתמשיה (הצופים) ומתפתחת בהתאם לצרכיהם, הופכת למה שהם רוצים שהיא תהיה.

באופן זה, "מראה שחורה" איננה כלל תמונת מראה של המציאות ממשית שלנו, לא בצורה שבה אוהבים לטעון רבים ממהלליה. היא לא משהו שאוטוטו ייקרה. "מראה שחורה" הינה למעשה אסופה של אגדות אורבניות עתידניות.

ופה ג'ון האם מדבר עם ביצה.

ופה ג'ון האם מדבר עם ביצה.

מאז כינונו של המושג "אגדה אורבנית" בשנות ה-60 ישנם פחדים שונים המאפיינים כל תקופה ואת התרבות והפרקטיקות החברתיות השלטות של אותה תקופה, וכן ישנן גם אגדות אורבניות שבבסיסן באים לידי ביטוי פחדים אלה. והפחד הכי גדול שלנו הוא העתיד, כי כבר הספקנו לפחד עד תום מכל דבר אחר. ממלחמות עולם, מרעב, מגשם רדיואקטיבי, מהתחממות גלובלית. אנחנו מכירים את הפחדים הללו כמו את כפות ידינו. אולי בגלל שהטכנולוגיה מתקדמת כל כך הרבה יותר מהר מאיתנו שאנו לא מצליחים להתרגל לפחד מפניה. אולי מסיבה זו ספציפית הפחד הזה הוא קיים וער ובועט ומייצר את הסיפורים הללו העומדים בבסיסה של "מראה שחורה".

אז האם אחרי הכל "מראה שחורה" אכן הינה תמונת מראה שחורה של המציאות שלנו? כן, בערך כמו שאיפהשהו בעולם אנשים נחטפים ואיבריהם נמכרים שוב ושוב בשוק השחור, וכמו שכל הזמן ילדים תמימים נחטפים בפארקי שעשועים. יותר מכל, כנראה שיצירתו הגאונית של צ'ארלי ברוקר (עתה גם גאונית באופן בו היא ניזונה מאופיו החרדתי של הדור שלנו) אינה אלא טוויסט לפולקלור מודרני החושף לא את המציאות כפי שהיא, אלא את הפחדים הכי גדולים של אלה שחיים אותה.

אהבתם? אולי תרצו לקרוא גם:

מבט מטריד על חברת המידע – ביקורת על העונה הראשונה של "מראה שחורה"

ביקורת: "מראה שחורה – מיד אשוב" (2×01)

ביקורת: "מראה שחורה – דב לבן" (2×02)

ביקורת: "מראה שחורה – הרגע של וולדו" (2×03)

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s