נפרדים משנת 2013 – חלק III: אמן השנה

ב

הפוסט הנוכחי והשלישי בסדרת הסיכומים שלי הוא בעל משמעות מיוחדת עבורי. החלטתי שלא לעשות דירוג הפעם, בגלל של הרגשתי שאת הפוסט הזה אני צריכה להקדיש לבן אדם אחד, ולו בלבד.

אמן השנה שלי הוא ג'ייסון מולינה, יוצרו של ההרכב המדהים Songs: Ohia, שהיה פעיל בארצות הברית בין 1996 ל-2003. מולינה היה מוזיקאי מדהים ושונה מכל דבר אחר שיצא לי להיתקל בו, או לאהוב עד כה. אחרי הפסקה של הרבה שנים, לפני מספר חודשים התחלתי להאזין לו שוב ולהשלים את הפערים שהיו לי בהיכרות עם המוזיקה שלו, שמעבר ל-Songs: Ohia כללו גם אלבומי סולו ודיסקוגרפיה מרשימה של Magnolia Electric Co., ההרכב האחרון שהוא היה חבר בו. זמן קצר לאחר שהתחלתי עם זה, התברר לי שמולינה נפטר במרץ השנה, לאחר מאבק של עשור עם התמכרות לאלכוהול.

קשה להגדיר בצורה מדויקת את הסאונד של מולינה, הכולל בתוכו שלל סגנונות שבבסיסם פולק, קאנטרי ורוק, וכולם נוטים לצד האינדי של הספקטרום. אבל, כמו תמיד, זה כמובן רחוק מלהיות כל כך פשוט. מעבר לקושי של ההגדרה הבסיסית, אני מוצאת שקשה לי לדבר על המוזיקה של מולינה, וספציפית של Songs: Ohia, בצורה שתוכל להתקרב ללהסביר את המקום בי שאליו מגיעה המוזיקה שלהם.

החספוס, הכנות, חוסר השלמות המכוונת בקומפוזיציה ובקול שלו עצמו, ההרמוניה שהוא יוצר עם כל הקולות האחרים והכלים שאיתם הוא בא באינטרקציה, הופכים את המוזיקה של Songs: Ohia ללא פחות מיצירת אומנות. יצירת אומנות שלוקחת את החלום האמריקאי ומפרקת אותו לגורמים, לפיסות כואבות, אלה הנחבאות בתוך העיירות השקטות והאפלות והערים המלאות כל כך באורות מלאכותיים שלעיתים קל לשכוח שחיים בהן אנשים. במרחבים העצומים הללו, מצליח מולינה למצוא את האמת שמאחורי הפנטזיה ולהביא אותה לקדמת הבמה, בלי מסכות.

אני מאמינה בכל לבי שהמוזיקה של מולינה מדברת בעד עצמה, והיא מדברת בקול שונה עבור כל אחד ואחד שמאזין לה. מבחינתי הפוסט הנוכחי, למרות היותו קצר ולא ממצה, הוא אחד מהחשובים שכתבתי בבלוג. Songs: Ohia היו מתנה, ג'ייסון מולינה היה מתנה, והפוסט הזה הוא ניסיון צנוע שלי להחזיר לו על מה שהוא נתן לי.

לפעמים החיים מוצאים עבורנו את האדם הזה שגורם לנו להרגיש כאילו שכל מה שחווינו עד כה קרה רק בשביל שנוכל לקבל אותו אל תוך החיים שלנו. נדמה לי שהוא האחד.

לפוסטים נוספים בסדרה:

נפרדים משנת 2013 – חלק I: אלבומי השנה

נפרדים משנת 2013 – חלק II: שירי השנה

להשאיר תגובה

