"דון ג'ון" והפנטזיה האלמותית של האישה המושלמת

השבוע הלכתי לצפות בסרט הביכורים של ג'וזף גורדון לויט, דון ג'ון. יש לי חולשה לסרטים רומנטיים מטופשים, יש לי חולשה לג'וזף גורדון לויט עוד מימי 10 דברים שאני שונאת אצלך ויש לי חולשה גם לסקרלט ג'והנסון בתפקיד פרחה עם מבטא ניו יורקי כבד. והסרט הזה הבטיח לי את כל הדברים הללו, ככה שלא יכלתי לסרב לו.
הו, כמה מבטיח הוא נראה.

דון ג'ון, בחיפוש אחר האישה המושלמת.

טוב, אני לא אגיד שהוא היה ממש גרוע. הוא היה משעשע לעיתים, טוני דנזה היה מעולה בתור האב האיטלקי העצבני, ברי לארסון לא דיברה כל הסרט והייתה מקסימה כתמיד, הכל היה מאוד זורם וכיפי וקליל, וסקארלט….צריכה פשוט לדבר במבטא הזה כל הזמן, זה כל כך הולם אותה. ועם כל זאת, נראה שג'וזף גורדון לויט בכל זאת הצליח לפספס את הנקודה.

לפני שתמשיכו, הפוסט הבא מכיל ספויילרים לסרט. אם טרם צפיתם ואתם לא אוהבים ספויילרים, אל תיכנסו.

הסרט מגולל את סיפורו של בחור צעיר בשם ג'ון, שמבלה את חייו בלפתח שרירים בחדר כושר, לנקות את הדירה שלו, לשכב עם בחורות מזדמנות ולראות מלא, מלא, מלא פורנו. ושבוע אחר שבוע הוא מתוודה על כל חטאיו בכנסיה שלו. בקיצור, אם אי פעם יצא לכם לצפות (או שעשיתם צפיית בינג' בזמן תקופת מבחנים כי היה את זה חינם ב-VOD) ב"ג'רזי שור", אז ככה זה נראה. עד למבטא האיטלקי, והכל. עד שנכנסת לחייו הבחורה המושלמת – ברברה שוגרמן, הבלונדינית האולטימטיבית שמתכננת להפוך את ג'ון מנער לגבר, ולגרום לו סוף סוף לוותר את האוננות מול מסך מחשב.

ג'רזי שור זה כאן.

ג'רזי שור זה כאן.

וניכר כי האוננות הזו מול מסך מחשב היא עניין לא קטן. במהלך הסרט, מסביר ג'ון בצורה די גרפית מדוע הוא מעדיף פורנו על פני סקס אמיתי, אשר אמור לכאורה להתעלות על צפיה בסרטוני וידאו אך בפועל אינו מספק את הסחורה. בין השאר, מציג ג'ון את חיי המין שלו כדי מוצלחים סך הכל, כאלה הכוללים מין מזדמן עם בחורות יפות, יפות אך טיפשות, יפות אבל מה לעשות – לא מוכנות לרדת לבחור כמו שצריך, אם בכלל, ואם הן כן מסכימות למין אוראלי, הן גם יבקשו לקבל אותו בחזרה. שערוריה! אפילו ברברה, האישה המושלמת, לא מצליחה להשתוות לפורנו, שבו הבחורות עושות ממש הכל.

אני מניחה שכשלויט מציג את המיניות הנשית (והן הגברית) ואת חיי המין של הרווק המבוקש הממוצע באופן שבו הוא מציג אותם, המטרה היא לצייר תמונה מאוד קיצונית, קריקטוריה של חיי מין. המטרה היא להגחיך את התפיסה שעל פיה חי ג'ון את חייו. לפחות כך אני מקווה, כי אם הוא מצייר תמונה של איזו מציאות שאני לא מודעת אליה – עצוב לי על כל האנשים שחיי המין שלהם נראים ככה. אך כאמור, אני מאמינה שהסרט הנו נטו נקודת מבט מעוותת של ג'ון על המציאות.

זה מה שאני שואלת את עצמי כל יום.

זה מה שאני שואלת את עצמי כל יום.

את נקודת המבט המעוותת הזו מנסה לויט לתקן בחלקו השני של הסרט – מערכת היחסים עם ברברה מתפרקת לרסיסים והמשמעות שג'ון נתן לה נעלמת כליל. מערכת יחסים של כמה חודשים מסתיימת ב-fuck that bitch ותו לא. סך הכל לא משהו מאוד יוצא דופן לתקופה. ועם זאת, זהו רגע שבו ג'ון חווה משבר ורגע שבו לויט מנסה להראות לצופים את האור, הדרך החוצה מתוך המעגל האינסופי של זיונים ובקשות מחילה מהכומר.

הישועה הזו באה בחבילה יפיפיה, בדמותה של אישה מבוגרת בשם אסתר, אותה ג'ון פוגש באחד מקורסי הערב שלו. אסתר, שאת תפקידה מגלמת ג'וליאן מור המושלמת, הינה אישה שברירית אך בטוחה בעצמה, רגישה ומסתורית, שמסיבה לא מובנת עושה ניסיונות עיקשים לפתח יחסי ידידות עם ג'ון, למרות שזה דוחה אותה בצורה די בוטה. מדוע היא מתעקשת? לא ברור. אין בו שום דבר מושך והוא מבלה את השיעורים שלו בלצפות בפורנו בסמארטפון שלו. הייתם חושבים שלג'וליאן מור ישנם סטנדרטים גבוהים יותר מזה, אבל מסתבר שג'וזף גורדון לויט חושב אחרת.

הקוגארית המושיעה.

הקוגארית המושיעה.

בכל אופן, אסתר הופכת למושיעה של ג'ון. היא האישה המבוגרת, הבוגרת, שעברה דברים בחיים. היא זו שלא כזה אכפת לה שהוא מכור לפורנו, אך מזהה את המשבר הנפשי שלו ויודעת מהו הדבר הנכון להגיד בשביל לגרום לו לנסות להשתנות. עזבו שכל עולמה קורס סביבה ושהעובדה הזו מוזכרת רק לאיזה שני משפטים כל הסרט, לפני שחוזרים לטפל בבעיותיו של הינוקא המסכן ג'ון. אך זה לא עוצר פה, כמובן שחייבים לתקן את המצב הזה שהוא נמצא בו – המצב הנפשי הזה של ניתוק רגשי שג'ון מרגיש בזמן שהוא עסוק בלזיין בחורות שהוא לא מכיר. והפלא ופלא, מתברר שהפתרון לא יכול היה להיות פשוט יותר! כל מה שיש לעשות זה להגיד "הו ג'ון, אבל יחסי מין צריכים להיות דו-צדדיים! שניכם צריכים ללכת לאיבוד אחד בתוך השניה!" וכהרף עין – זה פשוט קורה! שום תהליך, שום עבודה, שום דבר. רק מילות הקסם הללו. אה, וגם מיד אחר כך היא צריכה לרכב עליו לאט עד שהוא גומר. זה אמור להדגיש בפנינו כמה רוחני ועמוק כל העסק הזה היה. חשוב שזה יהיה לאט ובעיניים עצומות. או פקוחות. אבל הם צריכים להסתכל אחד לשניה בעיניים כל הזמן, או משהו כזה.

וכך מצליח ג'ון להיפתר מהרגל הפורנו שלו ונכנס למערכת יחסים (לא רצינית, לדבריו) עם האישה הזו, שלא בדיוק ברור מהי, אבל לטענתו של ג'ון היא גורמת לו להרגיש ממש שלם וכל מיני דברים כאלה שאנשים בריאים בנפשם מרגישים. אסתר, אם כי לויט מנסה אולי (ורק אולי) לבנות אותה כבן אדם אמיתי עם צרכים ורצונות משל עצמו, בסופו של יום משמשת רק ככלי, כדמות אם, כפסיכולוגית, ככרטיס היציאה של ג'ון מעולם ההוללות הזה שכולם אומרים לנו שהוא כל כך רע ומזיק.

קריקטורה של חיי משפחה.

קריקטורה של חיי משפחה.

כל מערכת היחסים המיותרת הזו שהגיעה משום מקום איננה כל כך ברורה לי. דמותה של אסתר, למרות מאמציו של לויט לתת לה עומק, בסופו של דבר אינה אלא קריקטורה נוספת, בדיוק כמו ברברה וכמו משפחתו של ג'ון. הרעיון הזה שבאה אישה בשלה ומהממת, בעלת ניסיון מיני של שנים, ומלמדת את הבחור הצעיר מהם "יחסי מין" אמיתיים, איננו בנאלי פחות מהרעיון המשונה הזה שנפוץ בקולנוע ובטלויזיה של בחורה צעירה, טהורה וללא ניסיון מיני, שגומרת מחדירה על הפעם הראשונה. הייצוגים הללו אינם אלא פנטזיות, ופנטזיות די גרועות, למען האמת.

בשורה התחתונה, דון ג'ון שלכאורה נראה אמיץ, חד, שערורייתי, מודרני, אינו אלא קומדיה רומנטית קלישאתית ודי מתחסדת עם כמה פרצופים יפים שלא באמת מוכיחה את עצמה. כלומר, זהו אולי ניסיון יפה מצד לויט להגיד משהו על החוויה הגברית המודרנית, אך כל זה נטמע בסופו של דבר בהרבה יותר מדי סקרלט ג'והנסון ומעט מדי ג'וליאן מור. דווקא מפני שהכיוון שבו לויט בוחר לקחת את הסרט הנו סיפור של גילוי עצמי וצמיחה, העניין הזה הוא קריטי, ולמרבה הצער לויט אינו מצליח ליצור את האיזון הנכון בין שתי דמויות הנשים הללו. אולי הוא עצמו מנסה להתמודד עם איזה ניתוק בין החוויה הרגשית לחוויה המינית בחייו הפרטיים, מי יודע, אבל בניגוד למה שסרטו מנסה לטעון – הדרך לריפוי איננה מסתיימת בזיון רחמים וכמה מילים נחמדות. נו טוב, תמיד יהיה לנו את 10 דברים…..

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s