כתום זה השחור החדש: סקס, שקרים וטמפון בלחמניה

ב

בשעה טובה ומוצלחת סוף סוף עלה בידי לפנות זמן לכתיבת פוסט חדש. ואמנם לא כתבתי, אבל האמת היא שבחודש האחרון הספקתי לצפות בכמה סדרות וסרטים ששווים פוסט, למרות שבעיקר הייתי עסוקה במבחנים ועבודות שסחטו ממני את כל האנרגיות. למרבה המזל, עתה נותרתי רק עם עוד רפראט וסמינר. אבל עד כאן עם סיפוריי האקדמיים המרתקים. בואו נדבר על טלויזיה.

oitnb1

לפני כשלושה שבועות עלתה לאוויר סדרה חדשה מבית היוצר של ג'נג'י קוהאן (of 'Weeds' fame/infamy) בשם "כתום זה השחור החדש" (Orange is the New Black), אודות בחורה לבנה ומבוססת בשם פייפר שמוצאת את עצמה בבית סוהר לאחר שהיא מתגלה כסוחרת סמים (חד פעמית. לשעבר). הטריילר נראה חביב, אבל אני חייבת להודות שהוא גרם לי לחשוש שזו עלולה להיות סדרה גזענית ואליטיסטית בטירוף ("ווידס" לא הייתה בדיוק רחוקה מהגדרה זו). בכל זאת, ידעתי שכשהרגע יגיע אני אכנע ואתן לה צ'אנס.

oitnb4אז נתתי לה צ'אנס. צפיתי ב-13 פרקי העונה הראשונה תוך פחות משבוע, כהרגלי, ועם כל פרק די התאהבתי בה יותר ויותר. סיימתי, והאמת היא שלא ממש הייתי בקטע של לכתוב עליה ביקורת בהתחלה, אך למרבה הצער כוחות חזקים ממני החליטו שכדאי לי. זה, וגם הרגשתי מחוייבת לכפר על הביקורת המזוויעה והמאוד לא מקצועית של מיה סלע בעיתון 'הארץ' ('הארץ', עיתון לאנשים חושבים עם כסף). כל מבקר באשר הוא צריך לדעת שזה פשע לכתוב ביקורת על סדרת טלויזיה אחרי צפיה בשלושה (שלושה!!!!!) פרקים של הסדרה בלבד. ברצינות, מי עושה דברים כאלה???

אז הנה כתבתי ביקורת משלי, בתור מישהי שדווקא טרחה לצפות בכל הפרקים, וטוענת ש"כתום זה השחור החדש" היא דווקא סדרה שיהיה לכם ממש באסה לפספס.


ניסיתי לחשוב מהם הדברים שאני אישית הכי נהניתי מהם בסדרה, ואני חייבת להודות שהשאלה הזו לא הצריכה ממני יותר מדי מחשבה. זה היה פשוט. היו אלה הנשים, שמהן מורכב רוב הקאסט של הסדרה. העלילה מתרחשת בבית כלא, ועל כן לא היו ליוצרים יותר מדי ברירות אלא ליצור גיוון. היספניות, שחורות, אמריקאיות, רוסיות. אפילו הייתה טראנסג'נדרית אמיתית, הראשונה שלוהקה בתפקיד טראנס בטלויזיה ועוד הייתה דמות ראשית, לא פחות. כולנו יודעים שהטלויזיה היא לא בדיוק המקום הטוב ביותר לחפש ייצוגים טובים של מיעוטים, אז לכל מי שאכפת מזה הייתה סיבה מוצדקת לחשוש. אבל "כתום" עשתה דבר מדהים עם כל הדמויות הללו, והצליחה, באמת, לגרום לצופים להתאהב בהן. אפילו המפחידות והמטורפות והנוצריות האדוקות. הפרקים נבנו באופן כזה המספר את סיפוריהן של מספר דמויות בבת אחת, אך בכל פעם מתרכז בעברה של רק אחת מהן. אנו מקבלים הצצות קצרות אל תוך עולמן, מגלים אט אט איך הן הגיעו לכלא ולומדים להבין, להזדהות ולהרגיש אמפתיה כלפי האנשים האלה שמהם בדרך כלל היינו מעדיפים להתעלם.

ניק סובוטקה, זה אתה?
ניק סובוטקה, זה אתה?

ואם כבר מדברים על כמה מעולות דמויות הנשים, יצא לי לראות שכמה פעמים עלתה גם טענה נגדית. מה עם הגברים? התרעמו הצופים (רובם גברים, כנראה). למה הם כאלה גרועים?? כל הגברים גרועים! אז כן. אבל גם לא. דמויות הגברים בסדרה גם הן מצוינות. זה שהן מרושעות ועם תסביך עליונות ואי אפשר להזדהות איתם בכלל – זה דבר אחר לגמרי. חבריי היקרים, דמויות הגברים בסדרה גם הן נהדרות. מנדז, שנחשב בעיני רבים בתור האנטיכרייסט של הסדרה? הוא מזעזע, אבל הוא כל כך טוב! וג'ייסון ביגס, שמגלם את ארוסה של פייפר, הוא אולי בן אדם שנוא גם בלי קשר לסדרה אבל אין ספק שרגשות הזעם והסלידה העזים שדמותו מעוררת בי יכולים להיזקף רק לזכות העובדה שהוא פשוט דמות שכתובה טוב. זה שהיא חתיכת מניאק ואידיוט ואנשים לא מוכנים לקבל על העובדה שפתאום בסדרה הגבר הוא לא גם הגיבור – עם זה אני חוששת שתצטרכו להתמודד בלי קשר לצפיה ב"כתום". מה שכן, צר לי לראות שכל הגברים בסדרה הם לבנים ואני מקווה שזה ישתנה באיזהשהו שלב.

מעבר לכך, מה שאנשים שפורשים בתחילת הסדרה לא מבינים לדעתי, הוא שהיא רחוקה ממש מלעסוק בחייה של פייפר, הדמות הראשית והדי בלתי נסבלת. אז כן. היא מתחילה בלתי נסבלת, וממשיכה להיות בלתי נסבלת, ואז היא הופכת ליחסית בסדר ואז היא שוב הופכת לנוראית. זה בא לה בגלים, ואין ספק שהיא הדבר הכי פחות מושך בכל הסדרה (חוץ מג'ייסון ביגס, נשבעת לכם הוא כזה אפס). זה דווקא עוד משהו שאני ממש אוהבת ב"כתום" ובסדרות באופן כללי – הדמות הראשית אינה באמת חלק מהמשוואה. העושר האמיתי מגיע מהדמויות האחרות, וזה תמיד תענוג לצפות בסדרה שמצליחה לשים במרכז את דמויות הרקע ולעשות את זה בצורה שמאפשרת לצופים לפתח קשת רחבה של רגשות כלפי היצירה שבה הם צופים.

איזה צחוקים בערב סרט.
איזה צחוקים בערב סרט.

לדעתי, אחד הדברים הכיפיים ב"כתום" מעבר למה שכבר הזכרתי הוא העובדה שכמו "ווידס", גם היא שילוב מושלם של דרמה וקומדיה. כן, זה נראה כאילו שחיי הכלא שהסדרה מציגה זה לא בדיוק כמו מה שהולך בבתי כלא במציאות, אבל אז מה? "כתום" היא קלילה וכיפית ומצחיקה, ומעציבה ומכעיסה בדיוק במידה הנכונה. הפרקים מתקרבים לאורך של שעה כמעט, אבל זה לא מתיש, כי ההומור לא מוגזם, אך גם לא המועקה המתלווה בדרך כלל לסדרות פשע ובתי כלא. במובן הזה, "כתום" היא מאוד דומה ל"ווידס" בעונותיה המוקדמות לפני שהכל הלך לעזאזל, והסגנון של קוהאן, ללא ספק, מורגש מאוד.

ומאחורי הקלעים אנו נהנות להשתעשע בתוך מייבשי כביסה.
ומאחורי הקלעים אנו נהנות להשתעשע בתוך מייבשי כביסה.

בסופו של יום, "כתום" היא סדרה יוצאת דופן ולדעתי אף פורצת גבולות, בעיקר בשל העובדה שהגיוון שבה והעומק שמעניקים לשלל הדמויות שלה מאפשרים לה להגיע לקהל הרבה יותר רחב של צופים. זוהי הסדרה הראשונה בעלת קאסט שרובו נשי שהינה מכוונת לקהל הרחב ולא בהכרח חייבת להיות מקוטלגת באותה קטגוריה של "טלויזיה של בנות" כמו למשל, "סקס והעיר הגדולה". נכון, היא לא מושלמת. הרבה פעמים היא קלישאית, וסוגיות הגזע והמיניות בה עדיין לעיתים אינן מקבלות יחס ראוי. אבל אני באמת מאמינה שאפילו אם "כתום" לא תשרוד מעבר לעונתה השניה, או אפילו אם היא תקבל 7 עונות ותלך לעזאזל באמצע כמו שקרה לווידס, עדיין – "כתום" היא סדרה שנותנת תקווה ופותחת דלת לטלויזיה חדשה ומשופרת. כל הכבוד נטפליקס, המשיכו כך.

 "כתום זה השחור החדש", עכשיו בהוט 3, הוט VOD בחינם אין כסף, ובנקודות ההורדה הפיראטית החביבות עליכם.

10 תגובות הוסף תגובה

  1. Ronen Mendezitsky הגיב:

    נהניתי לקרוא, תודה. אין ספק שהשחקניות שם נהדרות ובהחלט היה מהנה לראות את זה ברצף תוך כמה ימים, החיסרון היחיד הוא שעכשיו ייקח נצח עד שתגיע העונה הבאה.

    1. נטש הגיב:

      תודה!
      אין ספק שהעניין עם זה שהפרקים יוצאים כולם ביחד הוא סוגיה מעניינת בפני עצמה. לי יש פחות בעיה עם הקטע של לחכות כי אני רגילה לעשות binges כשאני רואה סדרות. ולחכות זה תמיד מבאס נראה לי. מה שכן, זה מאפשר לאנשים ממש לבחון את גבולות הסבלנות שלהם. אני אישית לא בן אדם של פרק בשבוע. 🙂

  2. maayanzil הגיב:

    אוקי, דבר ראשון, אני רק בפרק 7 או 8, לא זוכרת. אז כל הדברים שאני אומרת תקפים רק לפרקים האלה, ואם דברים משתנים אחר כך, לא לגלות לי.
    אז אני ככה באמצע לגבי הסדרה הזאת. היא חמודה והכל ונחמד לצפות בה, אני לא חושבת שהיא גרועה, אבל מצד שני לאור כל הבאז שהיה עליה, ציפיתי ליותר.

    מה שאהבתי בה זה פחות או יותר הדברים שאת אהבת בה- וזה הדמויות הנשיות. באמת כ"כ מרענן לראות סדרה עם קאסט שברובו נשי, ואני כ"כ אוהבת שהם אשכרה נראות ומדברות ומתנהגות כמו נשים אמיתיות, ולא כמו ב"סדרות נשים" סטייל סקס והעיר וכו'. כמו כן על הגיוון במוצאים של הנשים וכמובן הדמות של הטראנסית הייתה שיחוק אדיר.
    פייפר באמת לפעמים ממש מעצבנת. לפעמים היא פסדר.
    וואו, אנשים אשכרה התלוננו על הדמויות הגבריות? טוב שלא אחת ל-10 תוכניות בערך יש סדרה עם קאסט ברובו נשי. זו כזו קטנוניות. כאילו שחסרים דמויות גבריות טובות בטלוויזיה.
    גם ממש לא כל הגברים רעים. הסוהר עם הרגל התותבת ממש חמוד (לפחות עד איפה שראיתי, אם יש טוויסט בדמות שלו לא לגלות), גם לא מבינה מה לא בסדר בדמות של ג'ייסון ביגס? זה בגלל השחקן? כי לפחות מבחינת דמות- הוא כאילו דמות טובה. הוא פאקינג מחכה לחברה שלו שנה כשהיא במאסר. ובפרק הראשון הוא היה ממש חמוד אליה. לא מבינה למה הוא נחשב אדיוט (וגם אם בהמשך הוא מחליט לבגוד בה או להיפרד ממנה, זה עדיין לא עושה אותו דוש. כאילו אני מבינה אותו. זה לחכות שנה!).
    גם אני אהבתי את זה שמתמקדים כל פעמים בדמות אחרת ועושים את הקטע עם הפלשבקים. זה הזכיר לי קצת את אבודים, מבחינת הפורמט. אני מודה שעדיין אני לא ממש מחוברת לרוב הדמויות. הרבה מהן מעצבנות אותי. יש אולי שתיים שאני ממש אוהבת את הדמות של ניקי (זאת שבתמונה השניה מחבקת את לורה פרפון) ואת הבחורה השחורה שגם אמא שלה בכלא, ברח לי שמה.
    כל השאר לא ממש גדלו עלי עוד.
    וגם.. ממש מעצבן אותי קצת שבמשך לפחות חצי עונה, לא עושים כלום עם הדמות של לורה פרפון. כאילו היא אמורה להיות דמות משמעותית לא? בגלל הקשר שלה לגיבורה. אבל במשך 6-7 פרקים, כל התפקיד שלה הוא כמעט רק לעבור ליד פייפר בכל מיני סיטואציות ולהחליף איתה מבטים לא ברורים בלי להגיד כלום.
    כאילו, אוקי, הבנתי, פרק שניים- אבל יאללה תעשו משהו עם העלילה הזאת.

    הביקורת בארץ באמת איומה. לא כי אני לא חושבת שאין בסדרה פגמים, אלא כי זה באמת חוסר מקצועיות לכתוב ביקורת על 3 פרקים בלבד!! וגם כי הטיעונים שלה מפגרים ברמות.. אבל נו שויין…

    1. נטש הגיב:

      ספרי לי על זהץ קראתי לאחרונה ביקורת של מישהי שהחליטה לא לראות את הסדרה משלל סיבות (גם אחרי איזה 2 פרקים) ואחת הסיבות הייתה "אני לא יכולה להסתכל על הגבות המכוערות של לורה פרפון". בסדררררררררררררררררררררר.
      אני לא זוכרת מה קורה עד איפה שאת הגעת, אבל אחרי צפיה בכל הפרקים יש לי ממש הרבה דמויות שאני מאוד אוהבת. לא מצליחה להיסגר על מי. אני גם מאוד אוהבת את בנט, אני חושבת שהוא מקסים ובחור טוב.
      לגבי ג'ייסון ביגס, אני פשוט לא סובלת אותו כי הוא עושה הכל about him כזה, אני לא אגלה לך שום דבר להמשך אבל תחזרי אלי בסוף הסדרה עם תובנות נוספות (או בלי חחח). אחד מהדברים שהכי גרמו לי לשנוא אותו זה שהוא לא חיכה לה עם מד מן. אני יודעת שזה מפגר אבל כאילו כל התזמון הזה שבו הוא החליט להישאר על הערוץ הרג אותי. כאילו, תחכה חודש, שבוע….משהו!!!! לא. באותו יום כבר רואה מד מן. לא יכולה איתו. אני לא סובלת את הפרצוף המפגר והמסכן שלו. רק לחשוב עליו עכשיו גורם לי להתעצבן עוד יותר.
      בכל אופן, תסיימי לראות ואז נשווה דמויות אהובות. :)))

      1. maayanzil הגיב:

        כן, אני שונאת שאנשים נותנים ביקורת על דברים שלא סיימו עד הסוף. מיילא כאילו אנשים פרטיים, אבל באתר רשמי והכל.
        הגבות שלה? wtf? זאת הבעיה שלה?? אני דווקא מה זה אוהבת את המראה של לורה בסדרה הזאת… חולה על בנות עם שיער שחור פחם.
        בנט זה הסוהר עם הרגל?
        לגבי ביגס.. סבבה. אבין יותר טוב אחרי שאסיים. חחחח…. הרגת אותי עם הקטע של מד מן..
        דווקא אמא שלה והחברה שלה הזאת שהן אמורות לפתוח ביחד עסק יותר מעצבנות אותי. האמא נגיד- כי היא פאקינג אמא שלה, וזה ממש מגעיל איך שהיא מתייחסת אליה כשהיא באה לבקר. אנשים שהם לא משפחה אני פחות שופטת, כי אני לא יודעת מה הייתי עושה עם חברה שלי/בן זוג היה עכשיו נכנס לכלא לשנה. כאילו, כן, ברור שזה עצוב להתייחס אליו רע, אבל תכלס היה קשה לי עם הקטע הזה. אבל על החברה כאילו יותר חורה לי כי לפי מה שהבנתי היא חברת ילדות שלה כזה, וביגס היא לא מכירה כ"כ הרבה זמן.
        אבל בסדר, אני אחכה לסוף הסדרה לראות מה נסגר עם זה. וגם כדי להשוות דמויות אהובות 🙂
        את יודעת אגב שזה מבוסס על סיפור אמיתי נכון? (ועל ספר גם)

        1. נטש הגיב:

          כן, כמובן 🙂 גם קראתי מה קורה פחות או יותר בספר, ואני מקווה ומניחה שהעלילה לא תמשיך לפי הספר. 🙂
          * כן בנט זה החמודי עם הרגל
          אמא שלה האמת פחות הפריעה לי. אני יודעת גם למה הרגשות שלי לגבי שניהם כל כך מקוטבים. אמא שלה אולי דפוקה, אבל הדמות של ביגס נראית לי כמו נמושה חסרת עמוד שדרה ואני שונאת דמויות כאלה. אני אוהבת דמויות שיודעות מה נסגר איתן, אפילו אם הן רעות. בגלל זה אני גם לא יכולה לשנוא את מנדז, אני חולה עליו ספציפית בגלל שאם נשים בצד לרגע את הצלקות הפסיכולוגיות שבטח יש לו, כלפי חוץ הוא אביוזר של הכוח שיש לו. כמו מארלו סטנפילד או טייוין לאניסטר, אפילו שהוא בעמדת כוח הרבה יותר נחותה מהשניים האלה. ביגס הוא פשוט "אוייייי אני כל כך מסכן, אני כל כך מסכן". די! סתום כבר!!!!
          I have a lot of feelings.

  3. yaddo הגיב:

    רוב הביקורות הטלוויזיוניות נעשות על סמך פרקים ספורים, זה טיבו של המדיום (ושל יחסי הגומלין). העובדה שנטפליקס משחררת המון פרקים בבת אחת ומאלצת את כולם ליישר קו, לדעתי לא אומרת שמבקרי טלוויזיה יכולים או מוכרחים לצרוך 13 שעות רק כדי לחוות דעה.

    1. נטש הגיב:

      ועם זאת, שלושה פרקים זה ממש לא מצייג. אפילו שישה היה יותר טוב, גם ספציפית במקרה הזה כי הסדרה מתחזקת בצורה משמעותית אחרי כמה פרקים וסתם חבל. אני יודעת שבעידן הדיגיטלי יש בעייתיות עם לקחת את הזמן בשביל לפרסם כתבה חדשה מהחשש שתגיע במקום אחרון אבל רבאק, אם הם לא יכולים לכתוב ביקורת שאשכרה מייצגת את הסדרה שלא יכתבו כלום. מה גם שבמקרה הספציפי הזה היה חלון זמן יחסית משמעותי בין מתי שהפרקים יצאו בנטפליקס למתי שהם הגיע לארץ, אז אני בטוחה שאם היא לא יכלה לראות את *כל* הפרקים היא הייתה יכולה לפחות להכניס עוד איזה שניים-שלושה. שלא נדבר על זה שלפי הביקורת שלה היא לא בדיוק ששה להיכנס לזה גם ככה.
      אני רק חושבת מה היה קורה אם הייתי כותבת ביקורת רצינית על הסמויה אחרי שלושה פרקים……….זה לא היה נגמר טוב.
      אולי שווה שבמקום שיתנו את הביקורות האלה לכתבים שלא אכפת להם, שיתחילו להעסיק בלוגרים חולי טלויזיה במקום :))

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    פייפר אומנם דמות מרגיזה לפרקים, אבל אני חושב שהיא מאוד חמודה, מעוררת אמפתיה ומשוחקת נפלא. הרבה זמן לא נתקלתי בדמות ראשית כל כך לא צפויה ומפתיעה (בדרכה), זה אומנם מרגיז אבל גם מרענן. לגבי ביגס- הדמות מוחצנת אומנם, אבל קולעת בול בבעיה העיקרית של דורנו- אגוצנטריות. הטאצ'ים הקטנים הללו (כמו הקטע עם מדמן) שזועקים כמה אנחנו ממוקדים בעצמנו ומתקשים לראות את האחר, פשוט העיפו אותי.
    מחכה לעונה 2

    1. נטש הגיב:

      מסכימה וכנ"ל, זו הולכת להיות המתנה מאוד ארוכה כנראה 🙂

להשאיר תגובה

