ארסטד דבלופמנט, העונה החדשה: פי 1000 יותר בהפרעה

מי שעוקב אחרי הבלוג בפייסבוק כנראה שם לב שלאחרונה דיברתי המון על שובה של הסדרה עטורת השבחים "משפחה בהפרעה" (Arrested Development) לחיינו, אחרי 7 שנים ארוכות של ציפיה. ביום ראשון, סדרת המופת חזרה סוף סוף עם 15 פרקים חדשים שיצאו בבת אחת בנטפליקס, והנה אני, שלושה ימים אחרי, כותבת ביקורת על כל העונה החדשה. זה לא שיש לי דברים אחרים לעשות!

arrestedmain

ובכן, איך הייתה העונה החדשה? ללא ספק, מרגשת. גם עכשיו בעודי כותבת מילים אלה, אני לא בטוחה שעדיין קלטתי שאת הימים האחרונים ביליתי בצפיה בפוטג' חדש ואמיתי לחלוטין של ארסטד ושהדברים שקרו בעונה החדשה הם עתה חלק מהקאנון. כי חיכינו לזה שנים, כי כל השנים האלה מיץ' הורוביץ והקאסט עשו לנו טיזינג וכל פעם התאכזבנו מחדש. אני מאמינה שבפוסט הקודם שכתבתי על הסדרה בבלוג נכתבו המילים I'll believe it when I see it ומסתבר שאפילו זה לא הספיק בשביל להאמין.

****ספויילרים בפנים****

באסטר ולוסיל לוקחים את זה לשלב הבא

באסטר ולוסיל לוקחים את זה לשלב הבא

עם כל אהבתי לסדרה אני רוצה לכתוב ביקורת כמה שיותר אובייקטיבית, ולכן אזכיר כמה דברים שלא מצאו חן בעיני, אם כי החוויה הכללית שלי הייתה חיובית. כמו כן, קצת קשה לי לכתוב על הכל באופן מסודר ויסודי פשוט מעצם העובדה שביקורת כזו תצריך לפחות צפיה אחת נוספת בכל הסדרה, אם לא יותר. למעשה, בטוח יותר. אם כך, אתחיל מהרשמים שקיבלתי מהצפיה הראשונה בלבד.

ראשית, אחד הדברים שנורא בלט ואכזב היה הדינאמיקה המשפחתית שלגמרי הלכה לאיבוד. לכך יש מספר סיבות. הראשונה היא עלילתית. כאמור, פעם קודמת שראינו את המשפחה המצב נראה עגום, במצב של פירוק. ומשם גם המשיכה העלילה החדשה, רק שאנחנו 7 שנים מאוחר יותר ובני המשפחה לא התראו מזה שנה.  הסיבה השניה היא מבנית – הפעם העונה נבניתה כאשר במרכזו של כל פרק עומדת דמות אחת עם הסיפור שלה. כלומר הדגש במכוון כבר לא היה על המשפחה כיחידה אלא כקבוצה של דמויות נפרדות שלכל אחת מהן קו עלילה נפרד (לכאורה). הסיבה השלישית, שאותה אולי אני מדמיינת, היא התבגרותם של ג'ורג' מייקל ומייבי. לא נותרה עוד תמימות במשפחה שהייתה די רקובה גם ככה ולכן העונה הזו הייתה לדעתי, במובן מסוים, יותר אפלה וצינית מקודמותיה.

ג'ייסון בייטמן ומייקל סרה. כבר לא אותה דינאמיקה.

ג'ייסון בייטמן ומייקל סרה. כבר לא אותה דינאמיקה.

מה שמוביל אותי לדבר נוסף שלא מצא חן בעיני וזהו השינויים הדראסטיים שחלו במייקל ובג'ורג' מייקל, והשתנות מערכת היחסים ביניהם. בעונות הראשונות, בעוד שכל השאר היה רקוב, ניתן היה לסמוך על האב ובנו שיהיו שם אחד בשביל השני ושישימו את היחסים שלהם תמיד לפני כל דבר אחר – family first. מעבר לזה, שניהם היו פשוט אנשים טובים בהשוואה לשאר בני המשפחה. העונה זה ממש לא קורה. מצד ג'ורג' מייקל זה הגיוני, כנראה, עכשיו שהוא בקולג' הוא כבר לא הילדה הקטנה של אבא. כאמור, הוא כבר לא תמים. הוא כבר לא בתול! יש לו שיער פנים! מאכזב, אבל לגיטימי. אבל אצל מייקל, לעומת זאת, לא ברור מאיפה זה מגיע. אולי זה אובדן האמון המוחלט במשפחה שלו, אבל מייקל נהיה די דושבג. זה היה קצת קשה לצפיה.

בנוסף, המבנה הזה שמתרכז כל פעם בדמות אחרת אפשר לי להבין אחת ולתמיד מיהי הדמות הכי פחות אהובה עלי בסדרה. בגלל שבעבר אף דמות לא ממש קיבלה את הספוטלייט אלא השתלבה היטב בתוך המארג המשפחתי, זה משהו שהיה קשה לבחון עד כה. אבל עכשיו הגעתי למסקנה – זאת לינדזי. לינדזי היא ללא ספק הדמות שהכי קשה לי להתמודד איתה. מה שעצוב הוא שזה לא רק בגלל שהיא פשוט פחות מוצלחת מהדמויות האחרות, אלא גם בגלל שפורשיה דה רוסי נמצאת עתה בשלב של "כמה ניתוחים פלסטיים יותר מדי", והעובדה שהפנים שלה נראות כל כך שונה מהלינדזי שפעם הכרנו כל כך מסיחה את הדעת וקשה לצפיה שפשוט ממש קשה להתחבר אל הדמות שלה בפרקים החדשים.

פרק 7, אחד הטובים בעונה

פרק 7, אחד הטובים בעונה

על האספקטים השליליים של העלילה של העונה אני לא רוצה לדון עכשיו. זאת מהסיבה הפשוטה שללא שום ספק, העונה מצריכה צפיה של כמה פעמים על מנת לעשות סדר בטיימליין, שהיה מאוד מבלבל ועמוס בצפיה ראשונה והקשה על ההבנה של התמונה המלאה. מעבר לכך, לדעתי העלילה כשלם מעולם לא הייתה מהדברים החשובים בסדרה. מה שהיה חשוב הוא לא הסיפור, אלא באילו אמצעים הוא מתפתח ותשומת הלב שיש להשקיע על מנת לחבר את כל החלקים ביחד.

וכאן הגענו לחלק שאני מדברת לטובתה של העונה. מבחינת הרמזים העלילתיים, העונה החדשה הייתה גאונית. לכל תנועה, לכל חפץ, לכל מילה בתסריט הייתה משמעות. הייתה זו אמפליפיקציה מטורפת של מה שנעשה בעונות הקודמות, וברור, משום שהעונה הזו הייתה בשביל המעריצים. בלי הצורך לחזור ולצפות בפרקים שוב ושוב על מנת להבין כל רפרנס, כל דבר שנעשה ונאמר – לא הייתה לעונה הזו שום משמעות. הבדיחות המעטות שהצלחתי לקלוט בצפיה הראשונה והאינטנסיבית הן אחד האספקטים הנפלאים החשובים בעונה החדשה, והן מצביעות על כך שיש עוד המון, המון שייחשפו רק בהמשך. תענוג.

ג'פרי טמבור נותן לג'ון סלאטרי למשש אותו. אני הייתי עושה אותו דבר.

ג'פרי טמבור נותן לג'ון סלאטרי למשש אותו. אני הייתי עושה אותו דבר.

העונה גם קיבלנו אינספור הופעות אורח נהדרות, מדמויות וותיקות וחדשות. אם כי את סת' רוגן בתפקיד ג'ורג' האב חיבבתי פחות, קריסטן ויג הייתה פשוט מהממת בתור לוסיל הצעירה. דה-ברי ומארקי בארק היו קצת יותר מדי לטעמי, אבל איילה פישר בתפקיד רבל אלי, בתו של רון האוורד, ורון האוורד (בתפקיד עצמו!) היו מהממים. שלא לדבר על חזרתם של קיטי, בוב לובלו, הסוהר ג'נטלס, בארי זאקרקורן ועוד רבים אחרים שהיה כל כך כיף לראות שוב. הדמות האורחת החביבה עלי? ללא ספק, ג'ון סלאטרי (רוג'ר סטרלינג מ'מד מן') בתפקיד ד"ר נורמן. ליהוק מושלם בתור הרופא ההזוי, והבלורית הלבנה הפרועה הזו הייתה תוספת מבורכת. מתי לעזאזל ג'ון סלאטרי נהיה כזה silver fox??

מבחינת הדמויות הקבועות, פרט לשינוי המצער של מייקל וג'ורג' מייקל (שלמרות זאת, גם להם היו רגעים טובים העונה) ולגילוי המרעיש בנוגע לחיבתי ללינדזי (שדי נשארה כמו שהייתה בעונות הראשונות), כל הדמויות השתפרו לדעתי בצורה משמעותית. אני יודעת, מי היה חושב שזה אפשרי? אבל כן, התאהבתי בכולם מחדש. מהסטטוס החדש של טוביאס כעבריין מין, לחוויות המיניות החדשות של ג'וב, חזרתה של לוסיל המרשעת מתמיד, ועד לבאסטר והיד הרצחנית – העונה החדשה מספקת שלל רגעים מהנים שהתיישבו בצורה מושלמת עם מעלליהם הקודמים של בני המשפחה.

פורשיה דה רוסי, דייויד קרוס, והמון ניתוחים פלסטיים.

פורשיה דה רוסי, דייויד קרוס, והמון ניתוחים פלסטיים.

והפרק האחרון. תגובתי הראשונית לפרק הייתה אכזבה כי הוא סבב סביב ג'ורג' מייקל, שמשום מה לא נראה לי מאוד סביר. והסוף שלו? יותר מכל היה עצוב, כי שוב, מעולם לא חווינו סיום בין מייקל לג'ורג' מייקל שהיה כל כך עכור. והוא גם היה כל כך…סתמי ולא סופי. ואם כי זה יכול להעיד על דברים טובים שיבואו בהמשך (נטפליקס כבר הודיעו שהם רוצים עוד עונות), מה אם זה לא יקרה? הרי יש סיכוי טוב שלא כל הקאסט יהיה מעוניין לחזור לעוד עונה. ועוד שלל דברים שיכולים להתפקשש בדרך. מה אז? זה הסוף שהשארתם אותנו איתו? זה אכן משהו שאני, ואני בטוחה שרבים אחרים ממעריצי הסדרה, נאלץ להתמודד איתו איכשהו.

עם זאת, ועם כל שאר הצדדים השליליים שציינתי פה, אני מוכנה להגיד את זה שוב, בלב שלם – לקבל שוב את ארסטד דבלופמנט בחיים שלי היה תענוג עצום. כן, זה היה מוזר. ברור שזה יהיה מוזר, אחרי כל כך הרבה שנים. אנחנו, הצופים, כבר לא אותו דבר. הדמויות גם הן אינן אמורות להיות אותו דבר. לא היה מציאותי לצפות שמה שנקבל הוא בדיוק מה שאנו כבר מכירים. עם כל הצדדים השליליים של הפרקים החדשים, לדעתי קיבלנו לא פחות משהיינו צריכים לקבל, במיוחד ביחס לזמן שעבר ובכלל, לסיכויים שהיו לסדרה לחזור.

ארסטד דבלופמנט, אני אוהבת אותך always and forever. ועכשיו, לצפיה השניה.

מודעות פרסומת

5 מחשבות על “ארסטד דבלופמנט, העונה החדשה: פי 1000 יותר בהפרעה

  1. כמובן שהכוכב הגדול של העונה הזו הוא ג'ורג' מייקל (נקרא לו ג'ורג'?), והפעם, יותר מתמיד, הסיפור היה סביב מערכת היחסים בינו ובין מייקל.
    כבר בפרק הראשון, כשמייקל לא מצליח להתחבר לאינטרנט (נראה לי), ג'ורג' אומר לו
    What have we said is the most important thing
    ומייקל, שכבר מתורגל עם המשפט הזה עונה לו
    I have tried Family, it does not work for me
    זה מסביר לדעתי את העלילות הנפרדות של כולם. הם ניסו להיות ביחד, אבל זה לא עבד. עכשיו הם צריכים להצליח לשרוד את הטלטול האחרון.

    עוד משהו שקרה בפרק הראשון ומבחינתי, היה תיאור של העונה כולה, היא שמייקל לא הצליח לשנות את היומן שלו באייפון לתאריך של היום, ונתקע ב2003 (כשהסדרה החלה). כאילו, ארסטד דבלופמנט.

    ג'ורג' מייקל (לא מצליח לקרוא לו ג'ורג') הוא היחיד מהמשפחה שבעצם התקדם, הוא אמנם נהיה בלות' אמיתי עם כל השקרים, אבל הוא גם היחיד שעובר תהליך של התפכחות. הוא היחיד, בסופו של דבר, שאפשר להזדהות איתו (בסיבוב הראשון של הסדרה זה היה מייקל, שאמנם היה לוזר, אבל ביחס למשפחה היה קדוש מעונה), כי הוא מרגיש לא נעים עם מה שהוא עושה ולא ממציא לעצמו תירוצים (אם הוא היה יודע שאבא שלו יוצא עם רבל הוא היה מפסיק. האמת שזה מעניין לראות האם זה באמת היה קורה).

    שאר הדמויות לדעתי היו מקדמי עלילה בשביל מייקל וג'ורג'-מייקל (אולי ככה). אמנם נתנו לנו הצצה לחייהם המפורטים, אבל הכל התנקז לאירועים בין השניים. אפשר להתווכח למה, לדעתי זה כי אהבה ויחסי אב בן הם הדברים היחידים שבערך מעניינים אותנו בסופו של דבר 🙂
    יוצא מהכלל הוא טוביאס, שמהסיפור שלו אפשר לעשות ספין אוף מרתק. אבל כתבתי כבר יותר מדי

    • אני לא חושבת ששאר הדמויות היו רק מקדמי עלילה…..
      וגם – תמיד הכי הזדהיתי עם לוסיל 😛 או לפחות קיבלתי ממנה השראה!

    • ולגבי השינוי של הדמויות,
      ראיתי שמישהו כתב ברדיט שלמעשה כל הדמויות סיימו במקום ההפוך ממה שהם התחילו?
      נראה לי שזו אבחנה מאוד מעניינת.
      זה מה שהיה כתוב:
      I just sort of had an epiphany about this. By the end of the season, it seems like every character is backwards, or opposite of themselves in some way.

      Michael: All of a sudden he is extremely self-centered and knowingly acts against his son's happiness and his own morals.

      George-Michael: He is the apparent CEO of a tech company, having sex with beautiful women and adopting a more macho/confident personality.

      Lindsey: No longer supporting her extreme liberal views, now advocating to build the wall

      Tobias: Owns up that the Fantastic 4 remake was a bad idea and that Lindsey was right, maybe he shouldn't have chased an acting career

      GOB: The ultimate ladies man, now gay and has "feelings"

      George/Oscar: Have switched places/personalities, as directly referenced throughout the season

      Lucielle: Softens up as she hears Tobias explain that she is not the villain, she is really the hero (the invisible woman)

      Buster: Now more independent than he was before. Physically, he goes from having no hand to having twice the hand he had before.

  2. בעיניי מי שהיה ונשאר זה שעושה את ההצגה הוא בכלל ג'וב.
    ועם כמה שהוא ליצן אני חושבת שדווקא לו יש הרבה עומקים רגשיים והוא בהחלט מעורר אמפתיה ברצון הכ"כ בסיסי שלו לקבל הכרה ותשומת לב…

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s