מראה שחורה: הסיכום הגדול – פרק II

ב

נמשיך את הסיכום של עונתה השניה של מראה שחורה עם ביקורת של פרקה השני. זהירות! גם פה יש ספויילרים.

פרק 02×2 – "דב לבן"

bmwbmain

מתוך שלושת הפרק של העונה, הפרק הזה היה בהחלט גולת הכותרת מבחינתי. מעבר לכך שרבים מהצופים ימצאו שהפרק מאוד מזעזע ומאוד קשה לצפיה (אם כי לי אישית הוא בקושי הזיז), הוא העלה הרבה מאוד שאלות שאינן פשוטות כלל שקשה לי אפילו להתחיל דון בהן בגלל שאני יודעת שזה יהיה כמו להיכנס למבוך ללא מוצא. בימים האחרונים מצאתי את עצמי נכנסת אל המים העמוקים הללו – אבל רק עד הברכיים. ואז ברחתי חזרה לחוף מבטחים. אבל כן הייתי רוצה להעלות את השאלות האלה כאן שוב, בקצרה, אפילו רק בשביל לעשות סדר בכל הבלאגן.

bmwb5אם כך, במילים הכי פשוטות – הפרק הזה היה טריפ. ברוב הפרק אנו לא מבינים כלל מה מתרחש – דמותה של בחורה בשם ויקטוריה (לנורה קריצ'לו, כמעט אנושיים) מוצאת את עצמה באמצע מרדף רצחני בזמן שעוברי אורח בוהים בה, מצלמים אותה בפלאפונים שלהם ולא עושים כלום בשביל לעזור לה להימלט. כתוספת נחמדה, ויקטוריה לא זוכרת דבר על חייה מאז שהחל המרדף. התגובה הראשונית לתחילת הפרק, שאצלי נמשכה כמעט עד סופו, הייתה ניסיון נואש להבין מה לעזאזל קורה שם.

וכחלק מניסיון זה מגיעה גם התגובה השניה, המנסה להיאחז בכל דבר שהוא שיש בו קמצוץ של היגיון. כבר בתחילת הפרק מגיעה ההבנה שהנה ברוקר מנסה לטעון שוב, כמו בפרק הבכורה של הסדרה, שהאנושית הפכה לכה אפאתית לכאבם של אנשים אחרים שכל מה שמעניין אותה לעשות זה לצפות מהצד בזוועות שמתרחשות סביבה – רק בשביל הריגוש והאקשן. ההבנה הזו שזה אכן מה שהוא מנסה לעשות היא קלה להבחנה. הרי רבים מאיתנו מסכימים איתו.

bmwb4אבל ככל שהפרק נמשך וככל שנפרמת התעלומה מאחורי אותה בחורה אנו מתחילים לחשוד כי עלול להיות משהו מעבר לנקודה הזו. וכשלבסוף אנו מגיעים לשיאו של הפרק אנו מוצפים באינספור שאלות נוספות.

הראשונה היא שאלה שאותי הטרידה במיוחד ברמה האישית והיא כזו – האם הייתי אמורה להרגיש חמלה כלפי דמותה של ויקטוריה? אם כן הייתי אמורה להרגיש, מה זה אומר עלי כאדם אם זה לא עשה לי כלום? מה זה אומר עלי שהרגשתי שוויון נפש כלפי העונש שניתן לה? הבעיה היחידה שהייתה לי עם שיטת הענישה הזו היא חוסר וודאות בכך שהפושע (במקרה זה, ויקטוריה) הוא באמת אשם. מה שמזכיר באמת את אחת הבעיות המרכזיות עם עונש מוות. איך ניתן לקחת את חייו של אדם (או במקרה של דב לבן, את שפיותו וכוחותיו הנפשיים) כאשר עלול להתברר כי הוא כלל אינו אשם בפשע?

bmwb3השאלה הבאה היא, עבור מי מתקיים העונש הזה? ופה אני מתחילה להסתבך. ראשית, אם העונש מוטל על ויקטוריה על מנת להעניש אותה וללמד אותה לקח, הרי שעצם העובדה שכל לילה היא שוכחת את מה שקרה לה ולמחרת חוזרת שוב על אותה תבנית קצת נוגדת את כל הנקודה. הרי היא שוכחת את זה כל לילה. למרות שישנם סממנים פיזיים ותת-מודעים שמזכירים לה את החוויה של היום הקודם, בסופו של דבר הטקטיקה הזו של ענישה אינה משרתת את הנענש כי היא מספקת סוג של חוויה מפורקת של ענישה. לא משהו שניתן ללמוד ממנו ולהתפתח ממנו, וגם באיזהשהו שלב – משהו שממצה את עצמו והופך למיותר – כמו עונש מוות. אוקיי, אז עד מתי היא תמשיך להיות חלק מהמיצג הזה? עד מתי שהיא תישבר? תקופת זמן מסוימת שנקבעה לה? ולבסוף, באותו יום אחרון שבו עליה לרצות את העונש, ההנחה היא שהיא לא תעבור שוב את תהליך השיכחה על מנת שעתה היא כן תוכל לזכור לנצח את העובדה שנענשה. ומה אז? האם ריצוי העונש נתן לה משהו? האם העובדה שהיא תזכור את היום האחרון לימדה אותה משהו, רק בגלל שעתה היא גם יודעת שהיו גם ימים רבים זהים לפניו?

bmwb2ומצד שני, יש גם לבחון את ההשפעה של העונש הזה על הצופים. אלה שיושבים בקהל ומתייחסים לכל החוויה כאל מופע קרקס או טיול באחד הספארים האלה, שבהם נוסעים באוטו וזורקים במבה על קופים דרך הסורגים. הרי שבמצב אולטימטיבי, העונש בא גם לשרת מטרה של הרתעה – סוג של למען יראו וייראו. האם זה עובד עם סוג כזה של עונש? אני מניחה שברמה מסוימת כן, כי אף אחד לא יירצה לחוות את מה שחווה ויקטוריה. ועם זאת, האם זה באמת עובד? הרי שכל אותם צופים כל כך נהנים. זוהי הרמה הגבוהה והמשוכללת ביותר של מציצנות, וכמו שכבר אמרתי, תרבות הריאליטי ביססה את העובדה שאנחנו מתים על מציצנות. אם כך, הם כל כך נהנים שהם מאבדים כל צלם של אנושיות – הם משתוקקים לרגע שבו ייתפס עוד פושע ועוד פושע. הם שוכחים שעל מנת שיהיה פושע, עליו לבצע משהו שייזיק לחברה, יזיק לאנשים. כלומר, נראה כי למען ההצגה והפאן של כל קונספט הענישה הזו, כל אותם משתתפים היו בסתר (או אולי אף לא בסתר) מוכנים לקבל שמידי פעם איזה ילדה תיחטף ותישרף בעודה בחיים. אתם יודעים, כדי שיהיו משתתפים בפארק השעשועים החולני הזה. אז אם הטקטיקה הזו באה להרתיע ולנסות ליצור חברה מסודרת יותר – זה לא עובד.

ואני מניחה שזו הייתה באמת המטרה העיקרית של הפרק – להציג לצופים אוכלוסיה שנשאבה כל כך עמוק אל תוך אותו עולם ריאליטי שלבסוף היא עצמה הפכה לאוכלוסיה של פראי אדם הניזונים מסבלם של אחרים. ואיך שזה נראה עכשיו בעולם האמיתי – אם לא ניזהר גם אנו עלולים להגיע להגיע לשם.

לביקורת של פרק I – "מיד אשוב"

לביקורת של פרק III – "הרגע של וולדו"

מודעות פרסומת

7 תגובות הוסף תגובה

  1. סתיו הגיב:

    לדעתי הפרק הראה את הצביעות שבחברה שלנו- שמצד אחד גינתה את ויקטוריה בפשע שלה שהיא ישבה שם, לא עשתה כלום ורק תיעדה את המאורע של שריפת הילדה, בעוד שהם עושים לה את אותו הדבר בכל יום כביכול על מנת "להעניש" אותה (ונראלי שלעבור פעם אחת את העונש הזה זה דיי והותר וזה פשוט מזעזע מה שעושים לה שם)- מצלמים אותה ועומדים מנגד בזמן שמתעללים בה. הם כאילו "ירדו לרמה שלה" ואפילו פחות מזה- התנהגות בזויה לחלוטיןכל העונש הזה שעשו לה. ועוד מרוויחים מזה כסף ועוד נהנים בזה! הם בדיוק כמו ויקטוריה והפשע שלה ואפילו גרוע יותר- אף אחד לא אומר להם שמה שהם עושים לא בסדר ואפילו מעודדים את ההתנהגות הזו.

    1. Natasha הגיב:

      מסכימה. ואגב זה משהו שקורה גם הרבה במציאות.
      זה גם מזכיר לי קצת את איך שטרנטינו ניסה להעביר על זה ביקורת (לדעתי) בממזרים חסרי כבוד – בחלק שהקהל בסוף הסרט צוחק ומעודד כשהאולם עולה באש, כשממש כמה דקות לפני קהל הנאצים עשו את אותו הדבר בצפיה בסרט שלהם.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    וואוו איך כל כך הרבה אנשים לא הבינו בכלל את הפרק. רק בסוף בשתי הדקות האחרונות מבינים. היא לא ביצעה שום פשע. היא נדירה כמו דוב לבן. היא במקרה אחת שיש לה אמפתיה לאנשים ולא יכולה להבין אנשים שנהנים מסבל של אחרים. אז משתמשים בה, אדם פרטי הקים פארק שעשועים מתוחכם, עם הצגה בהשתתפות הקהל. בדקה האחרונה שהוא מחזיר אותה לחדר ולפני שמוחק לה שוב את הזיכרון הוא מראה לה תמונה של הילדה כדי שהיא תחשוב שזה אמיתי. מרוב שהוא סדיסט..אפילו שהוא איתה לבד הוא לא נותן לה רגע נחת. כי היא ההצגה שממנה הוא מתפרנס. הקהל שמשלם לא יודע ששמים לה אלקטרודות במוח שגורמות לסבל נוראי וזה מה שמוחק לה את הזיכרון.. הם מתחילים לראות אותה רק כשהיא מתעוררת. אבל עדיין לאף אחד מהם לא מזיז. כי מנהל ההצגה משקר להם שהיא מסוכנת .. הם כולם חושבים שהיא חולת נפש ולכן בטוחה שכל האנשים מהופנטים. כבר שנים היא שם ועדיין לא מבינה. אז הקהל חושב שהיא סתם חולת נפש. אז גם אם מישהו נדיר היה רוצה לחלץ אותה הוא לא מתקרב.אבל אתם אי פעם חילצתם מישהו כשכולם נהנים על חשבונו? לא!!!. וכל זה מראה לגמרי נכונה מול הפרצוף שלנו. כתב אישום נגד האנושות

    1. נטש הגיב:

      אממ….היא הייתה אשמה בחטיפה ובסיוע ברצח. לא ברור לי כל כך איך מגיעים להבנה אחרת….

    2. SDSD הגיב:

      אתה בטוח שראית את הפרק? כל העדויות מוכיחות שהיא אכן צילמה את הילדה בעודה נרצחת ע"י החבר הסדיסטי שלה. האם מגיע לה העונש הפואטי שמוצג בפרק הוא דיון אחר לגמרי, אבל כנראה שאתה לא הבנת את הפרק אם אתה חושב שהיא "יצור נדיר ואמפטי".

  3. SDSD הגיב:

    אני פשוט לא מבין את הלקח הנלמד פה. מדובר באישה אכזרית שצילמה ילדה בעודה נרצחת – מה הטעם בלסמם אותה על בסיס יומי כך שהיא בכלל לא זוכרת מה היא עשתה? אין ספק שהאנשים האחראים על ה"תוכנית" מקבלים סיפוק מלראות אותה סובלת(האדישות של האנשים בפרק הזה גובלת בבלתי נסבלות) אבל חוץ מזה? אני חושב שצ'ארלי ברוקר פשוט נהנה לשחק ברגשות של אנשים עם הפרק הזה.

    1. נטש הגיב:

      אני חושבת שחלק מהנקודה היא שלמעשה לא מדובר בלקח שבאמת מועיל למישהו בסיטואציה. במקום זאת, הוא מנסה להראות שהמענישים כל כך נהנים מההצגה, שמהות מתן העונש הופכת לחסרת משמעות. לגבי החזרתיות שבעונש, זה לא רעיון חדש של ברוקר אלא משהו שחוזר על עצמו בדת ובתרבות והוא הרעיון של גיהנום, לדעתי. החברה מנסה לשחזר את הקונספט של גיהנום, הקיום הנצחי בתוך הסבל, אבל כאמור, מתעלם מהעובדה שבגיהנום ה"מקורי" לא יכולה להיות גאולה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s